Op deze pagina vind je een verzameling spellen die speciaal ontworpen zijn voor gesprekken met leerlingen. Deze spellen zijn niet alleen leuk, maar ook een waardevolle tool om het gesprek op gang te brengen en een betere band met je leerlingen op te bouwen. Of je nu een manier zoekt om een gesprek te starten, meer te weten te komen over je leerlingen of een ontspannen sfeer wilt creëren, deze spellen bieden verschillende mogelijkheden. Hieronder heb ik een aantal van deze spellen voor je verzameld en uitgelegd hoe je ze op een effectieve manier kunt inzetten.
Op www.coachkaarten.nl kun je een set Puber Coachkaarten bestellen. Deze kaarten bevatten verschillende gespreksonderwerpen, ieder met een bijpassende foto. Aan de hand van deze onderwerpen kun je in gesprek gaan met je (mentor)leerling(en). De kaarten zijn ontwikkeld in samenwerking met ouders en pubers, op de website vind je meer informatie hierover.
Toepassingen:
Samen met de leerling kun je ervoor kiezen om het CSCS-model in te vullen. Dit model helpt inzicht te krijgen in de kwaliteiten van de leerling en laat duidelijk zien welke aspecten de leerling zelf graag zou willen veranderen.
CSCS staat voor Continue, Start, Change en Stop.
Door de kaarten te gebruiken, kunnen er nieuwe doelen ontstaan waar je samen met de leerling aan kunt werken. Omdat de leerling zelf de kaarten sorteert, is de motivatie intrinsiek, wat het proces nog effectiever maakt.
2. Als gespreksleider
Trek een kaart en gebruik deze als uitgangspunt voor een gesprek met de leerling. Het is belangrijk om een open en nieuwsgierige houding aan te nemen, waarbij je actief luistert naar de gedachten en gevoelens van de leerling. Wees zelf ook eerlijk en transparant in je antwoorden, zodat de leerling niet alleen zich gehoord voelt, maar ook merkt dat jij jezelf openstelt. Dit creëert een sfeer van wederzijds respect en vertrouwen, wat de communicatie ten goede zal komen.
Bron:
Coachkaarten. (2022, 16 september). Lees hier hoe je Coachkaarten voor volwassenen in kan zetten. https://coachkaarten.nl/coachkaarten/coachkaarten-voor-volwassenen/
Je kan hem via deze knop zelf downloaden op de site van coachkaarten.nl
Op internet zijn er meer dan duizend verschillende kletspotten te vinden, vaak met de meest uiteenlopende en grappige thema's. Een van deze kletspotten (of de vragen die je online kunt vinden) kan een geweldige manier zijn om in gesprek te gaan met je leerlingen.
Deze methode is vooral effectief aan het begin van het schooljaar. Het biedt een unieke manier om je leerlingen beter te leren kennen. De antwoorden kunnen je waardevolle inzichten geven in de normen en waarden van de leerling, evenals in wat voor hen belangrijk is. Bovendien bieden ze een kijkje in de hobby’s en interesses van de leerling, wat kan helpen om een sterke relatie op te bouwen.
Toepassing:
Trek een kaart en gebruik deze als uitgangspunt voor een gesprek met de leerling. Het is belangrijk om een open en nieuwsgierige houding aan te nemen, waarbij je actief luistert naar de gedachten en gevoelens van de leerling. Wees zelf ook eerlijk en transparant in je antwoorden, zodat de leerling niet alleen zich gehoord voelt, maar ook merkt dat jij jezelf openstelt. Dit creëert een sfeer van wederzijds respect en vertrouwen, wat de communicatie ten goede zal komen.
Maak er een ontspannen sfeer van als je de leerling leert kennen, zorg eventueel voor iets te drinken (thee, fris of chocomel) en voor iets kleins te eten, dit helpt om de sfeer minder gespannen te maken.
Bron:
Afkomstig van een oud collega, die deed haar eerste gesprek vaak op deze manier. Om zo de leerling beter te leren kennen.
Het doel van de oefening met de emmer is het benoemen van de klachten en biedt inzicht in de verschillende factoren die hier invloed op hebben. De tool stimuleert de leerling welke factoren beïnvloed kunnen worden, zodat de druk van de klachten afneemt.
Instructie
Je legt uit dat je met behulp van deze emmer samen bespreekt welke klachten er zijn. De leerling plaatst deze klachten onderin de emmer, in de zogenaamde blackbox.
De emmer symboliseert alles wat de leerling kan dragen. Een volle of zelfs overlopende emmer geeft aan dat het te veel wordt. Hoe dikker de laag van de blackbox, hoe zwaarder de dagelijkse last die dit met zich meebrengt. Je kunt dit eventueel in percentages uitdrukken om het inzichtelijker te maken.
Het is belangrijk om de leerling duidelijk te maken dat iedereen een blackbox heeft: een kwetsbare plek in het lichaam waar klachten ontstaan als het niet goed gaat. De dikte van deze blackbox kan per persoon sterk verschillen. De leerling moet leren accepteren dat de blackbox er nu eenmaal is en een onderdeel vormt van het leven.
De lagen kunnen worden gevuld met de ervaringen van de leerling (onderaan deze pagina een aantal voorbeelden). Wanneer alle lagen zijn getekend, kijk je samen met de leerling of het mogelijk is om invloed uit te oefenen op bepaalde lagen. Je wilt de leerling leren voorkomen dat de emmer nog voller wordt. In plaats daarvan kan hij beter proberen om er wat uit te scheppen.
Samen ga je op zoek naar concrete mogelijkheden om de belasting te verminderen en de emmer beter in balans te houden.
15 voorbeelden die leerlingen in de emmer zouden kunnen weergeven. Afhankelijk van de leerling zijn er meer of minder factoren die er spelen, ook varieerd de mate van last per leerling.
Wil je zelf met deze werkvorm aan de slag? Dan kan je hieronder een werkblad downloaden. Hierop staat ook wat je nodig hebt om de werkvorm goed uit te voeren.Wil je zelf aan de slag met deze werkvorm? Dan kun je hieronder een werkblad downloaden, waarop je ook kunt zien wat je nodig hebt om de werkvorm goed uit te voeren.
Een voorbeeld is te zien in de afbeelding hieronder.
Het doel van de oefening is om de leerling inzicht te geven in hoe hij of zij reageert op stress en spanning. Op basis van dit inzicht kun je uitleggen wat stress en spanning met het lichaam doen en hoe hiermee om te gaan.
Instructie
Plaats de muizenval op tafel en demonstreer hoe je de val instelt. Klap de spanningsveer naar achteren en zet deze vast met het pinnetje onder het poortje. Zorg ervoor dat je dit voorzichtig doet en pas loslaat wanneer het pinnetje goed vastzit. Vervolgens leg je je vlakke hand rustig op de muizenval en beweeg je je hand langzaam omhoog. De muizenval zal vervolgens klappen. Vraag de leerling of hij of zij hetzelfde wil proberen en observeer de reactie.
Het lichaam kan reageren op stress met symptomen zoals een verhoogd hartritme, transpiratie, een warm gevoel of onrust. Naast deze fysieke reacties kunnen er ook mentale reacties optreden. Vraag de leerling wat er door zijn of haar hoofd gaat wanneer er stress of spanning is. Worden deze gedachten als helpend ervaren of juist als beangstigend en verergerend?
Na de oefening bespreek je de reacties samen met de leerling. Leg uit welke lichamelijke en psychologische veranderingen er kunnen optreden onder stress. Vraag verder naar andere situaties waarin de leerling ook stress of spanning ervaart en bespreek deze.
Wanneer leerlingen merken dat ze de muizenval zelf veilig kunnen laten klappen, willen ze vaak nog eens proberen. Dit biedt een kans om de vergelijking te maken met het dagelijks leven. Soms kun je ergens tegenop zien, maar door het aan te gaan, behaal je een succeservaring. Dit kan het gemakkelijker maken om de volgende keer met meer vertrouwen een nieuwe uitdaging aan te gaan.
Een planning maken hebben we allemaal wel eens gedaan, dit kan helpen bij het overzichtelijk houden van de werkzaamheden. Nu zijn er ook mensen die de week als heel zwaar ervaren, alle verplichtingen worden dan wat veel. Het kan dan raadzaam zijn om met je leerling te kijken naar hoe zijn week in elkaar zit. Op welke momenten neemt hij rust? Op welke moment doe hij misschien (iets) teveel?
Om dit inzichtelijk te krijgen kan er een rust en activiteiten schema worden ingevuld, door de leerling.
Instructie
Ga samen met de leerling na wat er onder de verschillende begrippen: rust, rustige activiteit en activiteit valt.
De leerling neemt vervolgens een willekeurige week in gedachten en gaat voor die week het schema invullen. De activiteiten worden ingevuld aan de hand van de bijpassende kleur (tip, je kan altijd andere kleuren kiezen, de kleuren op het werkblad zijn een suggestie).
Bespreek hoe het schema eruit zien en wat opvalt. zijn de activiteiten en rustmomenten met elkaar in balans?
De leerling gaat dan onder begeleiding een eigen schema maken, hierbij ligt de focus op het ontwikkelen van een haalbaar schema. Dit wordt de basis voor zijn weekplanning.
Let bij het invullen van het schema op het volgende:
Wil je meer structuur en balans aanbrengen in je week? Download hieronder een handig werkblad waarmee je jouw week kunt plannen. Het schema helpt je om activiteiten, rustige activiteiten en rustmomenten overzichtelijk in te vullen.
Download het werkblad en krijg ga aan de slag!
©Auteursrecht. Alle rechten voorbehouden.
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.