In gesprek met een spel

 

Op deze pagina vind je een verzameling spellen die speciaal ontworpen zijn voor gesprekken met leerlingen. Deze spellen zijn niet alleen leuk, maar ook een waardevolle tool om het gesprek op gang te brengen en een betere band met je leerlingen op te bouwen. Of je nu een manier zoekt om een gesprek te starten, meer te weten te komen over je leerlingen of een ontspannen sfeer wilt creëren, deze spellen bieden verschillende mogelijkheden. Hieronder heb ik een aantal van deze spellen voor je verzameld en uitgelegd hoe je ze op een effectieve manier kunt inzetten.

Puber coachkaarten

Op www.coachkaarten.nl kun je een set Puber Coachkaarten bestellen. Deze kaarten bevatten verschillende gespreksonderwerpen, ieder met een bijpassende foto. Aan de hand van deze onderwerpen kun je in gesprek gaan met je (mentor)leerling(en). De kaarten zijn ontwikkeld in samenwerking met ouders en pubers, op de website vind je meer informatie hierover.

 

Toepassingen:

  1. CSCS-model

Samen met de leerling kun je ervoor kiezen om het CSCS-model in te vullen. Dit model helpt inzicht te krijgen in de kwaliteiten van de leerling en laat duidelijk zien welke aspecten de leerling zelf graag zou willen veranderen.

CSCS staat voor Continue, Start, Change en Stop.

  • Continue: Dit zijn de dingen waar de leerling mee door wil gaan, omdat ze goed gaan.
  • Start: Dit zijn de dingen die de leerling graag zou willen starten.
  • Change: Dit zijn de dingen die de leerling graag zou willen veranderen.
  • Stop: Dit zijn de dingen waar de leerling mee zou willen stoppen.

Door de kaarten te gebruiken, kunnen er nieuwe doelen ontstaan waar je samen met de leerling aan kunt werken. Omdat de leerling zelf de kaarten sorteert, is de motivatie intrinsiek, wat het proces nog effectiever maakt.

 

2. Als gespreksleider 

Trek een kaart en gebruik deze als uitgangspunt voor een gesprek met de leerling. Het is belangrijk om een open en nieuwsgierige houding aan te nemen, waarbij je actief luistert naar de gedachten en gevoelens van de leerling. Wees zelf ook eerlijk en transparant in je antwoorden, zodat de leerling niet alleen zich gehoord voelt, maar ook merkt dat jij jezelf openstelt. Dit creëert een sfeer van wederzijds respect en vertrouwen, wat de communicatie ten goede zal komen.

Bron: 

Coachkaarten. (2022, 16 september). Lees hier hoe je Coachkaarten voor volwassenen in kan zetten. https://coachkaarten.nl/coachkaarten/coachkaarten-voor-volwassenen/

Zelf aan de slag met het CSCS model? 

Je kan hem via deze knop zelf downloaden op de site van coachkaarten.nl

Op internet zijn er meer dan duizend verschillende kletspotten te vinden, vaak met de meest uiteenlopende en grappige thema's. Een van deze kletspotten (of de vragen die je online kunt vinden) kan een geweldige manier zijn om in gesprek te gaan met je leerlingen.

Deze methode is vooral effectief aan het begin van het schooljaar. Het biedt een unieke manier om je leerlingen beter te leren kennen. De antwoorden kunnen je waardevolle inzichten geven in de normen en waarden van de leerling, evenals in wat voor hen belangrijk is. Bovendien bieden ze een kijkje in de hobby’s en interesses van de leerling, wat kan helpen om een sterke relatie op te bouwen. 

 

Toepassing:

 

Trek een kaart en gebruik deze als uitgangspunt voor een gesprek met de leerling. Het is belangrijk om een open en nieuwsgierige houding aan te nemen, waarbij je actief luistert naar de gedachten en gevoelens van de leerling. Wees zelf ook eerlijk en transparant in je antwoorden, zodat de leerling niet alleen zich gehoord voelt, maar ook merkt dat jij jezelf openstelt. Dit creëert een sfeer van wederzijds respect en vertrouwen, wat de communicatie ten goede zal komen.

Kletspot 

Extra tip

Maak er een ontspannen sfeer van als je de leerling leert kennen, zorg eventueel voor iets te drinken (thee, fris of chocomel) en voor iets kleins te eten, dit helpt om de sfeer minder gespannen te maken. 

 

 

Bron: 

Afkomstig van een oud collega, die deed haar eerste gesprek vaak op deze manier. Om zo de leerling beter te leren kennen. 

De emmer - Wat is er van invloed op mijn klachten?

Het doel van de oefening met de emmer is het benoemen van de klachten en biedt inzicht in de verschillende factoren die hier invloed op hebben. De tool stimuleert de leerling welke factoren beïnvloed kunnen worden, zodat de druk van de klachten afneemt. 

 

Instructie

Je legt uit dat je met behulp van deze emmer samen bespreekt welke klachten er zijn. De leerling plaatst deze klachten onderin de emmer, in de zogenaamde blackbox.

De emmer symboliseert alles wat de leerling kan dragen. Een volle of zelfs overlopende emmer geeft aan dat het te veel wordt. Hoe dikker de laag van de blackbox, hoe zwaarder de dagelijkse last die dit met zich meebrengt. Je kunt dit eventueel in percentages uitdrukken om het inzichtelijker te maken.

Het is belangrijk om de leerling duidelijk te maken dat iedereen een blackbox heeft: een kwetsbare plek in het lichaam waar klachten ontstaan als het niet goed gaat. De dikte van deze blackbox kan per persoon sterk verschillen. De leerling moet leren accepteren dat de blackbox er nu eenmaal is en een onderdeel vormt van het leven.

 

De lagen kunnen worden gevuld met de ervaringen van de leerling (onderaan deze pagina een aantal voorbeelden). Wanneer alle lagen zijn getekend, kijk je samen met de leerling of het mogelijk is om invloed uit te oefenen op bepaalde lagen. Je wilt de leerling leren voorkomen dat de emmer nog voller wordt. In plaats daarvan kan hij beter proberen om er wat uit te scheppen.

Samen ga je op zoek naar concrete mogelijkheden om de belasting te verminderen en de emmer beter in balans te houden.

 

  • Bij het invullen van de klachten gebruik je het principe van NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander). De leerling benoemt en beschrijft zelf zijn klachten, want alleen hij ervaart ze op die manier. Ga niet in discussie over de ernst of mate van deze klachten, maar erken ze gewoon zoals ze zijn.
  • Bespreek vervolgens: Hoe vol is de emmer? Hoe gevuld zijn de verschillende lagen? Kun jij als mentor of leraar samen met de leerling stappen zetten om dit op te lossen, of is er meer ondersteuning nodig?
  1. Veel huiswerk krijgen en moeite hebben om alles op tijd af te krijgen.
  2. Moeite hebben met het plannen van schoolwerk en andere verplichtingen.
  3. Het gevoel hebben dat toetsen en examens te veel stress veroorzaken.
  4. Problemen met vrienden of klasgenoten, zoals ruzies of pesten.
  5. Stress door thuisomstandigheden, zoals ruzies of een familielid dat ziek is.
  6. Niet goed kunnen slapen door zorgen of stress, wat invloed heeft op schoolprestaties.
  7. Vragen over welke vervolgopleiding of baan het beste is.
  8. Het gevoel hebben dat school niet belangrijk is of dat er geen vooruitgang wordt geboekt.
  9. Fysieke pijn of klachten, zoals hoofdpijn of buikpijn door stress.
  10. Gepest worden door medestudenten, wat de emotionele gezondheid beïnvloedt.
  11. Moeite hebben met een specifieke docent of het gevoel hebben niet goed begrepen te worden.
  12. Het gevoel hebben dat er geen hulp is bij het leren of persoonlijke problemen.
  13. Niet kunnen bijbenen met de rest van de klas, waardoor stress ontstaat.
  14. Het verlies van een familielid of vriend, wat de emotionele toestand beïnvloedt.
  15. Het gevoel hebben dat je niet goed genoeg bent of jezelf vergelijken met anderen.

15 voorbeelden 

15 voorbeelden die leerlingen in de emmer zouden kunnen weergeven. Afhankelijk van de leerling zijn er meer of minder factoren die er spelen, ook varieerd de mate van last per leerling. 

Werkblad de emmer 

Wil je zelf met deze werkvorm aan de slag? Dan kan je hieronder een werkblad downloaden. Hierop staat ook wat je nodig hebt om de werkvorm goed uit te voeren.Wil je zelf aan de slag met deze werkvorm? Dan kun je hieronder een werkblad downloaden, waarop je ook kunt zien wat je nodig hebt om de werkvorm goed uit te voeren. 

 

Een voorbeeld is te zien in de afbeelding hieronder.

Download het werkblad

Om te onthouden

De muizenval - Hoe reageer je op stress?

Het doel van de oefening is om de leerling inzicht te geven in hoe hij of zij reageert op stress en spanning. Op basis van dit inzicht kun je uitleggen wat stress en spanning met het lichaam doen en hoe hiermee om te gaan.

 

Instructie

Plaats de muizenval op tafel en demonstreer hoe je de val instelt. Klap de spanningsveer naar achteren en zet deze vast met het pinnetje onder het poortje. Zorg ervoor dat je dit voorzichtig doet en pas loslaat wanneer het pinnetje goed vastzit. Vervolgens leg je je vlakke hand rustig op de muizenval en beweeg je je hand langzaam omhoog. De muizenval zal vervolgens klappen. Vraag de leerling of hij of zij hetzelfde wil proberen en observeer de reactie.

 

Het lichaam kan reageren op stress met symptomen zoals een verhoogd hartritme, transpiratie, een warm gevoel of onrust. Naast deze fysieke reacties kunnen er ook mentale reacties optreden. Vraag de leerling wat er door zijn of haar hoofd gaat wanneer er stress of spanning is. Worden deze gedachten als helpend ervaren of juist als beangstigend en verergerend?

 

Na de oefening bespreek je de reacties samen met de leerling. Leg uit welke lichamelijke en psychologische veranderingen er kunnen optreden onder stress. Vraag verder naar andere situaties waarin de leerling ook stress of spanning ervaart en bespreek deze.

 

Wanneer leerlingen merken dat ze de muizenval zelf veilig kunnen laten klappen, willen ze vaak nog eens proberen. Dit biedt een kans om de vergelijking te maken met het dagelijks leven. Soms kun je ergens tegenop zien, maar door het aan te gaan, behaal je een succeservaring. Dit kan het gemakkelijker maken om de volgende keer met meer vertrouwen een nieuwe uitdaging aan te gaan.

 

  • Respecteer het als een leerling zegt de oefening niet te willen of durven doen. Je kan alsnog in gesprek over de gedachten en de lichamelijke reactie. 
  • De oefening moet ten alle tijden veilig verlopen. (We willen immers geen lichamelijk schade). Belangrijk is dat jij als mentor of leraar de oefening goed begeleid, zodra de veiligheid in gevaar komt is het jouw taak de oefening stop te zetten. 
  1. Wat zijn je gedachten voordat je de oefening doet?
  2. Wat voel je? Hoe reageert je lichaam? Waarvoor doe je dit?
  3. In welke situaties voel je je ook zo? Herken je situaties waarin je je ook zo hebt gevoeld?
  4. Wat zijn je gedachten achteraf? En wat voel je nu? Wat zijn de verschillen?
  5. Wat kun je inzetten om de gedachten en lichamelijke reacties te beïnvloeden?
  6. Zou je deze helpende gedachten ook in andere situaties kunnen toepassen? Welke?

6 voorbeeldvragen

Let goed op het volgende:

Rust en activiteiten schema - Hoe ziet mijn week eruit?

Een planning maken hebben we allemaal wel eens gedaan, dit kan helpen bij het overzichtelijk houden van de werkzaamheden. Nu zijn er ook mensen die de week als heel zwaar ervaren, alle verplichtingen worden dan wat veel. Het kan dan raadzaam zijn om met je leerling te kijken naar hoe zijn week in elkaar zit. Op welke momenten neemt hij rust? Op welke moment doe hij misschien (iets) teveel?

 

Om dit inzichtelijk te krijgen kan er een rust en activiteiten schema worden ingevuld, door de leerling. 

 

Instructie

Ga samen met de leerling na wat er onder de verschillende begrippen: rust, rustige activiteit en activiteit valt. 

 

De leerling neemt vervolgens een willekeurige week in gedachten en gaat voor die week het schema invullen. De activiteiten worden ingevuld aan de hand van de bijpassende kleur (tip, je kan altijd andere kleuren kiezen, de kleuren op het werkblad zijn een suggestie). 

 

Bespreek hoe het schema eruit zien en wat opvalt. zijn de activiteiten en rustmomenten met elkaar in balans? 

 

De leerling gaat dan onder begeleiding een eigen schema maken, hierbij ligt de focus op het ontwikkelen van een haalbaar schema. Dit wordt de basis voor zijn weekplanning. 

 

Let bij het invullen van het schema op het volgende:

  • Zorg voor een duidelijk ritme in de dagelijkse activiteiten, waarbij rust, rustige activiteiten en actie elkaar afwisselen. Activiteiten moeten haalbaar zijn en bijdragen aan een gevoel van succes.
  • Bespreek welke activiteiten energie geven, welke energie kosten en welke als plezierig worden ervaren. Streef hierbij naar een goede balans.
  • Plan bewust rustmomenten in en bespreek hoe deze momenten eruitzien.
  • Wanneer gamen wordt gezien als een activiteit, is het belangrijk om afspraken te maken over de tijd die eraan wordt besteed. Gamen kan worden beschouwd als een actieve of rustige activiteit, maar het is zeker geen vorm van rust. Omdat gamen voor veel jongeren een gevoelig onderwerp is, is het essentieel om hier zonder oordeel over te praten.
  • Om een gezonde balans te vinden, is het belangrijk het belang van zowel mentale als fysieke activiteiten te benoemen. Lessen volgen en gamen zijn voorbeelden van mentale activiteiten, terwijl beweging zoals wandelen, fietsen of sporten zorgt voor fysieke inspanning.
  • Hoe ziet je week eruit, van school tot vrije tijd?
  • Welke hobby's en sporten heb je?
  • Hoe ziet je sociale leven eruit? Spreek je buiten school met anderen af?
  • Wat zijn je vaste maaltijdmomenten en hoe ziet je eetpatroon eruit?
  • Hoe ziet je slaapritme eruit?
  • Hoe ga je naar school en hoe lang ben je onderweg?
  • Plan je voldoende rustmomenten voor jezelf in?
  • Lukt het je om je week vol te houden zoals die nu is?
  • Hoe kun je meer balans creëren in je week? Hoe zou je ideale schema eruitzien?
  • Wie of wat heb je nodig om dit te bereiken? Wat moet er veranderen?

Voorbeeldvragen

Werkblad rust- en activiteiten-schema 

Wil je meer structuur en balans aanbrengen in je week? Download hieronder een handig werkblad waarmee je jouw week kunt plannen. Het schema helpt je om activiteiten, rustige activiteiten en rustmomenten overzichtelijk in te vullen.

  • Overzicht per week: Van maandag tot en met zondag.
  • Dagindeling van half uur tot half uur: Plan je dag van 06:00 tot 01:00.
  • Balans creëren: Zorg voor een gezonde afwisseling tussen actie, ontspanning en rust.

Download het werkblad en krijg ga aan de slag!

Download het werkblad

Om te onthouden

©Auteursrecht. Alle rechten voorbehouden.

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.